Trainen

Een bouwer die durft, nodigde ons uit om een aantal zeer intensieve trainingen te verzorgen. Bedoeld voor de top van de organisatie, met commercie als focus. We hebben een mooi management game ontwikkeld, een gefingeerde situatie met een hoog realiteitsgehalte. In compacte groepen toog men aan het werk. Vier beslissers, van de kant van de potentiële opdrachtgever,  konden een voor een door elke groep worden bevraagd. In vijf rondes. Er was ook steeds iets nieuws te melden, door elke beslisser. Die had als instructie alle vragen te beantwoorden, maar geen ongevraagde informatie te verstrekken. Keer op keer bleken de deelnemers die ook echt vragen stelden, en doorvroegen, het meest succesvol te zijn. Het meest commercieel slagvaardig, ook.

Problemen werden soms pijnlijk helder waar bouwers zich stijf en strak vasthielden aan hun eigen voorbereiding.  Of beeldvorming. Of logica. Waar inlevingsvermogen werd begrensd door eenzijdige besluitvorming, van de kant van de bouwer. Waar met een half oor, of met nog minder werd geluisterd. Waar de zaken waar de opdrachtgever wakker van lag, werden gebagatelliseerd. Soms gingen deelnemers drie, vier keer de mist in voordat ze in staat bleken hun gedrag te heroverwegen. Met onmiddellijk succes, daarna.

Wonderlijk is het dat niet elke bouwer het belang van effectief communiceren oppakt als speerpunt. Ook daar baart oefening kunst. Daar heeft men geen externe ondersteuning bij nodig, in feite is het coachen van medewerkers een managementtaak. Maar het moet natuurlijk wel gebeuren.

Toptennissers kunnen vaak heel verdienstelijk tennissen. Toch zouden ze er niet over piekeren om het trainen van hun tennisvaardigheid achterwege te laten. Ze trainen zich suf. Intensief en hoogfrequent. Topbouwers willen natuurlijk dat zij en hun medewerkers onder meer op topniveau kunnen communiceren.  De manier om dat te bereiken eenvoudig. Ik beloof u veel succes met een beproefd driestappenplan: oefenen, oefenen en oefenen.